Březen 2009

Superb Autem roku v osmi evropských zemích

28. března 2009 v 17:52 | Mr. L&K |  Zpravodajství
Superb, představený v roce 2008 na mezinárodním autosalonu v Ženevě, získal rok od své světové premiéry téměř třicet významných ocenění po celé Evropě.

Model Superb obdržel ocenění Auto roku 2009 v České republice, kde vyjma poháru pro absolutního vítěze, získal i prvenství v kategorii střední třídy. Zisku titulu Auto roku se Superb dočkal i v dalších sedmi zemích Evropy: na Slovensku, v Estonsku, Litvě, Lotyšsku, Bulharsku, Bosně a Hercegovině a na Ukrajině.
Nový Superb zabodoval rovněž v rámci nejprestižnější evropské ankety COTY, kde se probojoval
do finále a následně obsadil celkové 5. místo. Zatím posledním oceněním, které model Superb získal je "Winter Car of the Year 2009", které mu udělila odborná porota finského časopisu Tekniikan Maailma.

Jednou z vlastností reprezentativního liftbacku střední třídy, kterou si získal náklonnost v evropských anketách, byla ekonomika provozu. Tu dokládají ocenění za Firemní auto roku v České republice
a v Německu, kde se zároveň jednalo o triumf v kategorii importovaných vozů.

Ekologickému provedení Škoda Superb GreenLine neunikl rakouský titul Fleet Car of the Year
v kategorii ekologických služebních automobilů. Celosvětově se již prodalo více než 20 000 kusů
modelu Superb druhé generace.

Další ocenění pro model Superb:


Rekordní počet prodaných vozů v roce 2008

28. března 2009 v 17:46 | Mr. L&K |  Zpravodajství
Škoda Auto dokázala v uplynulém roce i přes výrazně zostřené rámcové podmínky dále zvýšit prodej vozů.

"V roce 2008 jsme opět dosáhli prodejního rekordu a podařilo se nám dále posílit svou pozici na trhu," řekl Reinhard Jung, předseda představenstva společnosti Škoda Auto. Dodávky zákazníkům byly s 674 530 vozy o 7,1 %, tedy o 44 498 vozů vyšší než v roce 2007. Regiony a trhy s nejsilnějším růstem přitom byly střední a východní Evropa a Asie: Čína (+117 %), Rusko (+84,2 %), Indie (+31,9 %) a Ukrajina (+25,2 %).

K dobrým prodejním výsledkům přispěly především modely Octavia (včetně vozu Octavia Tour)
s 344 857 vozy (+11,3 %) a Fabia s 246 561 vozy (+5,9 %). Největší přírůstek oproti předchozímu roku byl s 24,9 % na 25 645 vozů zaznamenán u modelu Superb.

Druhou generaci tohoto modelu uvedla Škoda Auto v roce 2008 na trh jako svou nejdůležitější novinku. Model Roomster se s 57 467 prodanými vozy nacházel o 13,8 % pod úrovní předchozího roku.

Celosvětová finanční krize, pokles celkových trhů a především negativní vývoj české koruny vůči všem významným měnám (euru, americkému dolaru, ruskému rublu, britské libře) měly v roce 2008 značný vliv na výsledky společnosti Škoda Auto. I přes pozitivní vývoj počtu prodaných vozů, zůstaly finanční ukazatele pod úrovní předchozího roku.

Rentabilita kapitálu s hodnotou 15,1% opět pokryla náklady na kapitál, a překonala tím vlastní požadavek na minimální zhodnocení ve výši 9%. V roce 2007 činila rentabilita kapitálu ještě 22,5%, což znamená pokles o 7,4 procentního bodu. Provozní výsledek byl s 13,6 mld. Kč o 6,2 mld. Kč (-31,2%) nižší než v předchozím roce, kdy dosáhl 19,8 mld. Kč. Výsledek před zdaněním zaznamenal pokles o 6,5 mld. Kč na 13,4 mld. Kč (-32,6%).

Tržby dosáhly hodnoty 200,2 mld. Kč a byly tak pod úrovní předchozího roku (222,0 mld. Kč, tj. -9,8%). Tržby byly tvořeny vozy (87,7%), originálními díly a příslušenstvím (7,4 %), dodávkami dílů do podniků koncernu Volkswagen (3,2%) a tržbami za ostatní zboží a služby (1,7%). Škoda Auto zůstala i v roce 2008 nejvýznamnějším vývozcem České republiky s podílem 6,7% na celkovém vývozu země.

V roce 2008 činily investice skupiny zhruba 14,6 mld. Kč (+2,1%). Těžiště investiční činnosti spočívalo v obnově a rozšíření palety produktů (Superb, Octavia, Yeti a modelová řada GreenLine) a v dokončení nového technologického centra v Mladé Boleslavi.

"Rok 2008 byl pro společnost Škoda Auto velmi obtížným rokem. Pouze negativní vývoj české koruny vůči všem relevantním měnám, zejména vůči euru a americkému dolaru, zatížil náš provozní výsledek v porovnání s rokem 2007 částkou 6,3 mld. Kč. Jinak vyjádřeno lze říci, že Škoda Auto by, přes dopady finanční krize na celkové trhy a přes jiné negativní makroekonomické faktory, v roce 2008 dosáhla lepšího výsledku než v roce 2007, kdyby se česká koruna udržela na průměrné úrovni roku 2007.
Naše rychlá reakce na klesající poptávku a především důsledná nákladová kázeň nám pomohly zachovat si svou finanční stabilitu," komentoval Holgen Kintscher, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast ekonomie, situaci a příčiny vývoje hospodářských výsledků.

Obchodní vyhlídky na rok 2009 však nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky. Spolehlivá prognóza na rok 2009 je z důvodu aktuální ekonomické situace téměř nemožná. "Čeká nás krajně složité období," zdůraznil Holger Kintscher.
"Vedle četných výzev nabízí rok 2009 pro značku Škoda i množství příležitostí. Teprve před nedávnem jsme představili pátou modelovou řadu značky, vůz Škoda Yeti. S dalšími produkty, jako je Superb Combi, svůj produktový program v dalším průběhu roku dále rozšíříme a posílíme.

Půjdeme rovněž dále cestou internacionalizace skupiny Škoda Auto a budeme zde cíleně rozšiřovat své aktivity. Velmi kladným signálem jsou pro nás aktuální úspěchy modelu Fabia a stav našich objednávek, jejichž množství je nad úrovní loňského roku," shrnul Reinhard Jung současný vývoj.

Skupinu Škoda Auto tvoří mateřská společnost Škoda Auto a.s. a její plně konsolidované dceřiné společnosti: ŠkodaAuto Deutschland GmbH, Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Polska S.A., Škoda Auto India Private Ltd. a podnik OOO VOLKSWAGEN Group Rus, který je konsolidován
metodou ekvivalence.

Produkce motorů a převodovek roste

22. března 2009 v 18:37 | Mr. L&K
Výroba motorů a převodovek do malých vozů se během začátku roku 2009 vyšplhala ve Škoda Auto k maximu stávající výrobní kapacity.
"V souvislosti se šrotovací prémií a zvýšeným zájmem o malé vozy vzrostla výroba nízkoobjemových motorů vyráběných ve Škoda Auto na 1600 kusů denně. To vše v kontextu současné hospodářské recese a dlouhodobého průměru produkce 1200 motorů denně. Zvýšená poptávka pozitivně ovlivnila také výrobu převodovek, denní plán nyní dosahuje 2000 kusů," uvedl Horst Mühl, člen představenstva společnosti Škoda Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky. I přes probíhající celosvětovou finanční krizi tak motorárna zažívá růst produkce.

Škoda Auto mimo výrobu vozů produkuje důležité součásti automobilů, které dále dodává nejen do vozů vlastní značky, ale i v rámci koncernu Volkswagen. Do portfolia automobilky patří nízkoobjemové tříválcové motory 1.2 HTP 44 kW 6V a 1.2 HTP 51 kW 12V a převodovka MQ200.
Obě uvedené motorické varianty a převodovka jsou montovány do vozů Škoda Fabia a Škoda Roomster, Volkswagen Polo a Volkswagen Fox, Seat Ibiza a Seat Cordoba.

Škoda díky šrotovnému vyrábí maximum tříválcových motorů

19. března 2009 v 19:54 | Mr. L&K |  Zpravodajství
"V souvislosti se šrotovací prémií a zvýšeným zájmem o malé vozy vzrostla výroba nízkoobjemových motorů vyráběných ve Škoda Auto na 1600 kusů denně. Zvýšená poptávka pozitivně ovlivnila také výrobu převodovek, denní plán nyní dosahuje 2000 kusů," uvedl Horst Mühl, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky. Díky tzv. šrotovnému dosáhla Fabia vynikajících prodejů např. v Německu.


Škoda Auto mimo výrobu svých vozů produkuje některé součásti automobilů, které dále dodává i v rámci koncernu Volkswagen. Konkrétně jde o nízkoobjemové tříválcové motory 1.2 HTP (44 kW) a 1.2 HTP (51 kW) a pětistupňové manuální převodovky MQ200.
Oba uvedené motory a převodovka jsou montovány do vozů Škoda Fabia a Škoda Roomster, Volkswagen Polo a Volkswagen Fox, Seat Ibiza a Seat Cordoba.
/* <![CDATA[ */ addPopupImages("contentArticleBox"); /* ]]> */

Škoda 720

6. března 2009 v 9:46 | Mr. L&K |  Zapomenuté Škody
Škoda 720 měla být novým a modernějším nástupcem Škody 1000MB. Koncem šedesátých let bylo jisté, že auta s motorem vzadu již ztratili perspektivu. Škoda 720 měla mít klasickou koncepci. Motor a pohon zadních kol vpředu.

Design Škody 720 je z velké části od studia ItalDesign, od slavného Giurgiara. Karoserie, která je dlouhá téměř 4,4 metrů, připomíná trochu Alfu Romeo. Italský design se nezapře.

Zavazadlový prostor měl objem 360 l, který byl navíc prostornější než kufr u modelů 105/120/130 s motorem vpředu.

V nabídce byli dva čtyřválce, slabší o objemu 1236 cm3 a objemnější 1,5 l s výkonem 64 kW. Verze se slabším motorem má dvě světla, se silnějším motorem má Škoda 720 čtyři světla.

Ve výrobě se počítalo s verzemi kombi a kupé, ale nakonec se vyrobilo jen pár exemplářů sedanu.

V roce 1971 ovšem byl tento projekt zastaven a Škoda se vrátila k zastaralé verzi s motorem vzadu, vyráběla modely 105/120/130. Tyto modely však načaly výrazné zastávání škodovek za automobilkami ze Západu.

Ceny měly začínat na 30 000 Kčs (základní verze s motorem 1236 cm3). Za silnější motor by kupci museli přihodit dalších 5 000 Kčs. Příplatková výbava měla být skutečně nevídaná: samočinná převodovka, klimatizace, vzduchové pérování, kotoučové brzdy vzadu.

Ze Škody 720 se dochovalo jen pár exemplářů, které můžete vidět v Muzeum Škoda. Jeden vůz je ve Wolfsburgu, a jednu Škodu 720 vlastní jen jeden člověk.

Nová Škoda Yeti na ženevském autosalonu

6. března 2009 v 9:23 | Mr. L&K |  Zpravodajství
Nový Yeti, s nímž Škoda Auto rozšiřuje výrobní program o pátou modelovou řadu a zároveň vstupuje do nového segmentu SUV, nese typické znaky automobilů Škoda.

Pětidveřový vůz o délce 4,2 m je snadno rozeznatelný díky výrazné přídi s charakteristickou maskou chladiče a robustní karoserii s širokými blatníky. Vyvážená koncepce podvozku umožňuje to, co slibuje design: potěšení z jízdy a dynamiku.

Yeti je pokrokové, chytré a kompaktní SUV, kterým Škoda Auto vstupuje do tohoto segmentu. Všem verzím jsou vlastní velmi dobré jízdní vlastnosti a vysoká agilita. Verze 4×4 navíc nabízí výjimečné vlastnosti při jízdě terénem a velkou tažnou sílu. Vůz bude k dispozici s výkonnými a zároveň úspornými motory, které jsou bez výjimky přeplňované turbodmychadlem. V nabídce jsou benzinové motory 1,2 TSI/77 kW (pohon předních kol) a 1,8 TSI/118 kW (4×4) a tři naftové motorizace: 2,0 TDI CR/81 kW (pohon předních kol, 4×4), 2,0 TDI CR/103 kW (4×4), 2,0 TDI CR/125 kW (4×4). Základním agregátem pro vozy s pohonem předních kol je downsizingový benzinový čtyřválec o objemu 1,2 litru.

Funkční design modelu Yeti, který i přes svou robustnost vyzařuje spíše lehkost než mohutnost, pomohl splnit základní požadavky na přehlednost karoserie, zvýšenou polohu sedadel a možnosti variabilního využití vozu. Díky velkému zavazadlovému prostoru o objemu až 1760 litrů zvládne Yeti i náročné přepravní úkoly. Praktický upevňovací systém s posouvatelnými háčky a sítí uspoří čas při ukládání zavazadel a zabrání jejich pohybu za jízdy.
Spojením nízkých hodnot emisí a příznivé spotřeby paliva tvoří Yeti předpoklady pro další úspěšnou existenci třídy SUV. V současných ekonomických i ekologických podmínkách přináší vůz odpověď na otázky, které v této oblíbené a stále rostoucí třídě vyvolává stoupající ekologické povědomí.